Forschungs-Mittwoch #147 Object-Event-Performance

Während dem Forschungs-Mittwoch wird der kürzlich erschienene Sammelband Object-Event-Performance präsentiert.

22.02.2023, 17.00–18.30 Uhr – online, Zoom

Grafik: der obere Fünftel in gelb, der untere Teil schwarz; davor steht in Weiss «#147»

Auf provokative Weise ergründet das Buch "Object-Event-Performance" die traditionellen Auffassungen von Konservierung und musealem Sammeln und fragt sich, was es bedeutet, Kunstwerke zu konservieren, die sich grundsätzlich mit dem Begriff des Wandels auseinandersetzen und diesen verkörpern. 

Hinweis: Die Einführung zum Buch sowie kapitelspezifische Inputs durch Autor:innen werden auf Englisch gehalten.

Much of the artwork that rose to prominence in the second half of the twentieth century took on novel forms—such as installation, performance, event, video, film, earthwork, and intermedia works with interactive and networked components—that pose a new set of questions about what art actually is, both physically and conceptually. For conservators, this raises an existential challenge when considering what elements of these artworks can and should be preserved.  

This is a presention of a recent anthology, Object-Event-Performance (Bard Gradute Center, 2022) that, in a provocative way, revisits the traditional notions of conservation and museum collecting that developed over the centuries to suit a conception of art as static, fixed, and permanent objects. The book asks what it means to conserve artworks that fundamentally address and embody the notion of change and, through this questioning, guides us to reevaluate the meaning of art, of objects, and of materiality itself. 

Referentin:

Hanna B. Hölling, Hanna B Higgins, Gregory Zinman, Andrea Gyorody and Megan Metcalf

Moderation:

Jules Pelta Feldman

Host:

Institut Materialität in Kunst und Kultur

Zoomlink
Meeting-ID: 981 0763 3467
Kenncode: 796578

Steckbrief