Daniel Allenbach Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Can an organ be further developed by means of dynamic touch-keys, can a contrabass clarinet be perfected using electronics, and can a replica historical trumpet be improved by means of historic production...
People aged 50 and over are a growing target group at music schools and they have all kinds of potential. However, there is hardly any secure knowledge in the German-speaking world about goals and learning...
Do historical music instruments belong in a museum? Or should playing original instruments today be allowed in performances of old music?
Das omnitonische Horn von Henri Chaussier bildete den Ausgangspunkt des Projektes, das sich der Verwendung, der Spielweise und dem Unterricht der französischen Horninstrumente im 19. Jahrhundert widmete.
Allenbach, Daniel (2020). «Une réforme tellement logique» oder «à classer au rang des utopies»? Henri Chaussiers «instruments en Ut» In: von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Skamletz, Martin (eds.) Das Saxhorn. Adolphe Sax’ Blechblasinstrumente im Kontext ihrer Zeit. Romantic Brass Symposium 3. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 13 (pp. 188-222). Schliengen: Edition Argus 10.26045/kp64-6177-012 <http://dx.doi.org/10.26045/kp64-6177-012>
Allenbach, Daniel (2019). Eine ›heroische‹ Neunte? Dmitri Schostakowitschs Neunte Sinfonie im Vergleich mit Ludwig van Beethoenvs Sinfonien Nr. 3 und 9 In: Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (eds.) Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 441-455). Schliengen: Edition Argus
von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Ledergerber, Martin; Elsener, Bernhard; Mannes, David; Lombardo, Tiziana; Cocco, Federica; Fantauzzi, Marzia; Rossi, Antonella; Skamletz, Martin; Mürner, Martin; Wörle, Marie; Cornet, Emilie; Lehmann, Eberhard (2018). New Insights into the Conservation of Brass Instruments: Brass Instruments between Preventive Conservation and Use in Historically Informed Performance. Historic Brass Society Journal, 30, pp. 85-101.
Allenbach, Daniel (2016). Französische Ventilhornschulen im 19. Jahrhundert In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 6 (pp. 154-171). Schliengen: Argus
Allenbach, Daniel (2015). Frühe Ventilhornschulen in Frankreich In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 199-213). Schliengen: Argus
von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Skamletz, Martin (2020). Vorwort In: von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Skamletz, Martin (eds.) Das Saxhorn. Adolphe Sax’ Blechblasinstrumente im Kontext ihrer Zeit. Romantic Brass Symposium 3. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 13 (pp. 7-8). Schliengen: Edition Argus 10.26045/kp64-6177-001 <http://dx.doi.org/10.26045/kp64-6177-001>
Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (2019). Vorwort In: Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (eds.) Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 8-13). Schliengen: Edition Argus
Bennett, Jonathan; Holtz, Corinne; Torben-Nielsen, Karen; Maurer, Michaela; Allenbach, Daniel; Haefely-Sublet, Iris (2017). Aktive Musizierende, die sich einen lang gehegten Wunsch erfüllen Angewandte Gerontologie appliquée, 2, pp. 36-37. Hogrefe
Allenbach, Daniel (2016). Zeit, nochmals anzufangen: Musikunterricht 50 plus Vox Humana, pp. 54-55.
von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Elsener, Bernhard; Ledergerber, Martin; Lombardo, Tiziana; Mannes, David; Mürner, Martin; Skamletz, Martin; Wörle, Marie (2015). To play versus to display - Historische Blasinstrumente aus Messing im Spannungsfeld zwischen Konservierung und Nutzung. Glareana, 2, pp. 4-18.
von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Skamletz, Martin (eds.) (2020). Das Saxhorn. Adolphe Sax’ Blechblasinstrumente im Kontext ihrer Zeit. Romantic Brass Symposium 3 Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 13. Schliengen: Edition Argus 10.26045/kp64-6177 <http://dx.doi.org/10.26045/kp64-6177>
Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (eds.) (2019). Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute Musikforschung der HKB: Vol. 14. Schliengen: Edition Argus 10.26045/kp64-6178 <http://dx.doi.org/10.26045/kp64-6178>
Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) (2016). Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 6. Schliengen: Argus
Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) (2015). Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Symposium 1 Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4. Schliengen: Argus
Brotbeck, Roman (2022). Töne und Schälle: Robert Walser-Vertonungen 1912–2021 Robert Walser-Studien: Vol. 7. Paderborn: Brill/Fink 10.30965/978-3-8467-6686-6 <http://dx.doi.org/10.30965/978-3-8467-6686-6>
Brotbeck, Roman; Allenbach, Daniel; Zimmerli, Beat (2022). Vertonungen von Werken Robert Walsers [Software & Other Digital Items]
Steulet, Christian; Gartmann, Thomas; Güsewell, Angelika; Senn, Olivier; Sweers, Britta; Allenbach, Daniel (2021). Matériel sur le jazz en Suisse. Les archives personnelles de Christian Steulet [Software & Other Digital Items]
von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Skamletz, Martin; Schmid, Jimmy (2021). www.fresh-wind.ch [Software & Other Digital Items]
Gredig, Mathias; Allenbach, Daniel; Zimmerli, Beat (2021). Westliche Li-Bai-Vertonungen [Software & Other Digital Items]
von Steiger, Adrian; Schmid, Jimmy; Allenbach, Daniel; Skamletz, Martin (2019). Fresh Wind [Performance or Exhibition]. In: Fresh Wind. Klingendes Museum Bern, Kramgasse 66. Oktober 2019
Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) (2019). Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12. Schliengen: Edition Argus
Miucci, Leonardo; Perrin, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) (2018). Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle / Klavierspiel und Klavierunterricht im 19. Jahrhundert Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11. Schliengen: Argus
Gartmann, Thomas; Thompson, Simeon (eds.) (2018). "Als Schweizer bin ich neutral". Othmar Schoecks Oper "Das Schloss Dürande" und ihr Umfeld Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 10. Schliengen: Argus
Werr, Sebastian; Watts, Lyndon (eds.) (2017). Le Basson Savary. Bericht des Symposiums "Exakte Kopie" in Bern 2012 Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 8. Schliengen: Argus
Skamletz, Martin; Lehner, Michael; Zirwes, Stephan (eds.) (2017). Musiktheorie im 19. Jahrhundert. 11. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie in Bern 2011 Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 7. Schliengen: Argus
Allenbach, Daniel; Holtz, Corinne; Bennett, Jonathan; Haefely-Sublet, Iris; Maurer, Michaela; Torben-Nielsen, Karen (2016). Mach dich schlau am Instrument. Instrumentalunterricht 50plus. Möglichkeiten, Zielsetzungen und Motive Bern: BFH
Saint-Saëns, Camille; Allenbach, Daniel; Maury, Claude (2016). Pieces for Horn and Organ (+ voice) [Sheet Music]
Saint-Saëns, Camille; Allenbach, Daniel; Maury, Claude (2015). Morceau de Concert pour Cor op. 94 avec piano ou orchestre [Version für Horn und Orchester] [Sheet Music]
Saint-Saëns, Camille; Allenbach, Daniel; Maury, Claude (2015). Morceau de Concert pour Cor op. 94 avec piano ou orchestre [Version für Horn und Klavier] [Sheet Music]
We use cookies on our website so that we can optimise and continually improve it for you, and so that we can show you personalised offers on this and other websites. You can find more information on cookies in our Data Protection Declaration.