Prof. Dr. Nathalie Meidhof Dozentin
The aim of this project is to offer a historically informed framework for the music theory sub-discipline of aural skills training (‘Gehörbildung’) as it is taught at conservatories in present-day...
In der pianistischen Klavierpraxis um 1800 spielte Improvisation - im Gegensatz zu heute - eine selbstverständliche Rolle. Diese lebendige Kultur des "Fantasierens" wird künstlerisch, ästhetisch, historisch...
Meidhof, Nathalie (2016). Alexandre Étienne Chorons Akkordlehre. Konzepte, Quellen und Verbreitung Schriften der Hochschule für Musik Freiburg: Vol. 4. Hildesheim: Olms
Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) (2019). Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12. Schliengen: Edition Argus
Meidhof, Nathalie (2021). Alexandre-Étienne Choron's Adaption of Nicola Sala's Regole del contrappunto pratico as a Contribution to the Cultural Transfer between Naples and Paris Studi Pergolesiani / Pergolesi Studies, 11, pp. 349-362. Bern: Peter Lang https://doi.org/10.3726/b18803 <http://dx.doi.org/https://doi.org/10.3726/b18803>
Meidhof, Nathalie (2019). Variation, »Harmoniekenntniss« und Improvisation. Beethovens Fünf Variationen über das englische Volkslied »Rule Britannia« für Klavier in D-Dur (WoO 79) In: Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 192-200). Schliengen: Edition Argus
Meidhof, Nathalie (2017). Tradition und Revolution. Zur Beurteilung von Charles-Simon Catels "Traité d’harmonie" In: Skamletz, Martin; Lehner, Michael; Zirwes, Stephan (eds.) Musiktheorie im 19. Jahrhundert. 11. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie in Bern 2011. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 7 (pp. 218-228). Schliengen: Argus
Meidhof, Nathalie (20 October 2022). César Francks Kompositionsunterricht bei A. Reicha und am Pariser Conservatoire: Überlegungen zum Verhältnis von Kompositionslehre und -praxis In: César Franck und die französischen Musikkulturen des 19. Jahrhunderts. Internationale musikwissenschaftliche Ringvorlesung zum 200. Geburtstag des Komponisten. Frankfurt am Main. 20.10.2022.
Meidhof, Nathalie (7 September 2021). Musiktheorie als historisches Fach In: Narrating Musicology: Fachgeschichte(n) der Musikwissenschaft. Universität Bern. 5.-8. Sept. 2021.
Meidhof, Nathalie (4 December 2020). Blick ins Unterrichtszimmer: Übungshefte aus dem Musiktheorieunterricht bei Anton Reicha In: Zur musikalischen Ausbildung im 19. Jahrhundert. Bern/online. 3.-4.12.2020.
Bacciagaluppi, Claudio; Meidhof, Nathalie; Roberts, Claire; Zirwes, Stephan; Ramos Regino, Luis Antonio; Lehner, Michael (6 October 2019). Verortung und Geschichte der Gehörbildung im 19. Jahrhundert zwischen Laienausbildung und Konservatorium (Panel mit 4 Beiträge und Podiumsdiskussion) In: Notation als Schnittstelle zwischen Komposition, Interpretation und Analyse. XIX. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie. Zürcher Hochschule der Künste, Pfingstweidstrasse 96, 8005 Zürich. 6.10.2019.
Meidhof, Nathalie (6 October 2019). «devenir bon musicien, et savoir solfier». Musiktheorie und Gehörbildung in Pariser Instrumentalschulen zu Beginn des 19. Jahrhunderts am Beispiel von Ferdinando Carullis «Solfèges avec accompagnement de guitare très facile» In: 19. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH). Zürich. 4.-6.10.2019.
Meidhof, Nathalie (24 January 2019). Music Theory Teaching in Guitar Manuals from Early 19th-Century Paris In: European Music Training Institutions in the Long 19th Century (1789–1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern. 23.-25.1.2019.
We use cookies on our website so that we can optimise and continually improve it for you, and so that we can show you personalised offers on this and other websites. You can find more information on cookies in our Data Protection Declaration.