Nikos Striezel

Profile

Voice type

Tenor

Nationality  

Germany/Greece

Email

nikos.striezel@gmail.com 

Current studies

Master Specialized Music Performance – Oper

Vocal coach

Malin Hartelius

 

Frontales Portrait eines jungen Mannes in einem weissem Hemd vor schwarzem Hintergrund, kurze blonde Haare, leichter Bart. Hände in den Hosentaschen

Former musical studies

2017–2023: Folkwang Universität der Künste (Essen, Germany), Bachelor of Music, Gesang I Musiktheater bei Prof. Martin Wölfel

2016–2017: Hochschule für Musik und Theater (Munich, Germany)
Theaterakademie August Everding, Bachelor of Performing Arts, Musical

CV

Wichtige Projekte/Konzerte:

Aufgeführte Opern:

  • Seit 2023: Wenzel Die verkaufte Braut B. Smetana am Freien Bayrischen Landestheater (Miesbach, Germany)
  • 2023: Fritz Steppke Frau Luna von Paul Lincke an der Neuen Operette Düsseldorf (Düsseldorf, Germany) )
  • 2022: Basilio aus Le Nozze di Figaro von W.A. Mozart an der Folkwang Universität der Künste (Essen, Germany)
  • 2020–2022: Fritz Steppke aus Frau Luna von Paul Lincke an der Pasinger Fabrik München  (München, Germany)
  • 2018: L ́Horologe Comtoise, Le Chat, La Rainette in L‘Enfant et les Sortilèges von Maurice Ravel an der Folkwang Universität der Künste (Essen, Germany)
  •  
  • 2015–2016: Ensemble/ Solistischer Sänger in Spamalot von Eric Idle am Staatstheater Mainz (Mainz, Germany)

Anstellungen:

  • 2018–heute: Tuco aus Don Quijote – eine Oper aus dem Koffer von Katharina Schmauder am Musiktheater im Revier (Gelsenkirchen, Germany)
  • 2013–2016: Ensemblemitglied im Jungen Staatsmusical am Staatstheater Wiesbaden (Wiesbaden, Germany)

Masterclasses:

  • 2023: Cynthia Jacoby, Sébastien Joly an der Folkwang Universität der Künste (Essen, Germany)
  • 2023: Rainer Trost an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (Wien, Austria)
  • 2023: Malin Hartelius bei der Allegro Vivo Sommerakademie (Horn, Austria)
  • 2022: Daniel Johannsen, Tatjana Dravenau an der Folkwang Universität der Künste(Essen, Germany)
  • 2019: Janet Williams, Benedikt Holtbernd an der Folkwang Universität der Künste (Essen, Germany)
  • 2019Gundula Schneider, Irene-Cordelia Huberti an der Musikakademie der Wolfgang Sawallisch Stiftung (Grassau, Germany)
  • 2018: Thomas Hampson, Richard Stokes, Hartmut Höll, Graham Johnson beim Heidelberger Frühling (Heidelberg, Germany)
  • 2017: Brigitte Fassbaender, Karlheinz Hanser am Eppaner Liedsommer (Epan, Italy)
  • 2016: Gerd Uecker an der Theaterakademie August-Everding (Munich, Germany)

Interview: Three questions for Nikos Striezel

Why are you studying opera? 

In opera I have the feeling of coming to rest. The opera gives me the space to develop my voice and feelings freely.

What was your first encounter with opera?

Even as a small child, I listened to André Rieu or Pavarotti & Friends with my mother. At first I was moved by the violoncello, but through it I came to opera and classical singing.

Which is your favourite opera and why? 

Flight by Jonathan Dove. A central theme of the opera is the search for the self, the feeling of loneliness, restlessness and the search for home. As a child of a family with an immigrant background, I can deeply empathize with this search.

Frontales Portrait eines jungen Mannes in einem weissem Hemd vor schwarzem Hintergrund, kurze blonde Haare, leichter Bart. Hände in den Hosentaschen